Neurooftalmolog

I måndags var jag iväg till Sahlgrenska för att träffa en neurooftalmolog, med andra ord en ögonexpert.
 
Jag har ju fortfarande problem med mina ögon och synen även om det är MYCKET bättre nu än när det var som sämst. Jag kan nu se relativt bra med mitt högra öga medans synen på vänster sida fortfarande är väldigt nedsatt. Jag tänkte ju naturligtvis att besöket på Sahlgrenska skulle tillföra något.
 
När jag kom in till läkaren gjorde de syntest där jag skulle läsa på en tavla samtidigt som läkaren satte olika glas framför ögonen, sedan kollade han vidvinkelsynen, att pupillerna reagerade på ljus samt att jag kunde följa hans finger till ytterlägena. Sedan kollade han snabbt med förstoringsglas in i ögat och sedan var det klart. Detta tog max 20min. Det kändes så onödigt och verkligen som slöseri med tid!
 
De gjorde inget annat än vad man gjort på ögonmottagningen i Uddevella, snarare gjorde man en mindre noggrann undersökning på Sahlgrenska. Dessutom är jag ju bättre nu, jag borde ha fått komma dit när det var som absolut värst och vad de hade sagt då. Jag har inte hört något ifrån ögonmottagningen men har läst det läkaren på Sahlgrenska skrivit i journalen. Tydligen är nu hans teori att jag har något som heter pseudomyopi. Det är närsynthet som orsakas av kramp i de muskler som styr ögats fokus.
 
Jag uppmanas att ta kontakt med optiker för att byta styrka på glasen till höger öga. Vänster öga tycker de jag kan avvakta med då de hoppas att det ska kunna bli något bättre syn även på det ögat. Om/när jag skulle få besvär igen så ska jag vända mig till ögonmottagningen i Uddevalla och då får vi börja om från början igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0