Vårdcentralen

Idag tog jag mig i kragen och gick iväg till vårdcentralen. Jag gick dit idag eftersom det passade bra för mig innan jag ska iväg på föreläsning efter lunch, jag trodde ju naturligtvis att jag skulle få en akuttid idag.

På vårdcentralen har man akuttider mellan 08-10 och man får då ta en lapp och blir sedan uppropad av en distriktssköterska som gör en första bedömning. Sköterskan bestämmer sedan om man behöver träffa en läkare eller inte. När det var min tur fick jag sätta mig på en stol inne hos en av sköterskorna, såhär sa vi (S=sköterska, J=jag):

S - Hej, vad kan jag hjälpa dig med?
J - Jag har ont i lederna.
S - Hur länge har du haft det?
J - Länge...
S - Vad är det som gör att du söker nu? Varför har du inte sökt tidigare? Har du mer ont nu eller?
J - Det har inte blivit förrän nu, jag har inte haft möjlighet, det har inte passat helt enkelt och jag har mer ont nu. Sen så är det så att jag har problem med att jag är väldigt överrörlig och jag har läst en massa på internet om bland annat Ehlers- danlos syndrom som jag tycker stämmer mycket.
S - (Sköterskan ser väldigt frågande ut, jag är osäker på om hon vet vad det är) Okej, men då är det nästan bättre att du får en bokad tid. Jag ska se vem din läkare är, ja just det, hon har en tid nästa tisdag blir det bra?
J - Jag måste kolla schemat, jag har föreläsning egentligen men det får lov att gå ändå.
S- Okej, då säger vi så. Jag ska skriva ut en lapp här till dig.
J- Ja, tack så mycket.

När jag gick därifrån kände jag mig besviken då jag hade hoppats på att få en tid den här veckan då det passade så bra med föreläsningarna. Nåja, som jag skrev det får lov att gå. Tar jag inte tag i det här nu kommer det ju knappast bli bättre.

Den här gången har jag tänkt förbereda mig inför mitt läkarbesök. Jag ska läsa massa information. Skriv ut information om EDS och ta med mig. Ska fråga andra som fått diagnosen vad man ska tänka på inför sitt första läkarbesök. Jag ska skriva om min historia och de symptom jag haft hittills och göra en lista över mina krämpor. Läkaren kommer säkert tycka att jag är knäpp men jag vill få klarhet i varför jag har mina besvär, det börjar bli alldeles för många olösta frågor. Jag har fått höra alldeles för många gånger från sjukvården att man inte riktigt vet vad mina besvär beror på och varje gång har jag tänkt: MEN TA REDA PÅ DET DÅ!! De är ju därför jag har sökt hjälp för att jag känner att allt inte stämmer och att jag vill veta varför.

Har ni några tips på vad man ska tänka på vid första läkarbesöket?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0