Elektrofysiologisk utredning/undersökning

Den undersökning som min läkare på vårdcentralen hoppas att de på hjärtmottagningen ska genomföra är en elektrofysiologisk undersökning. Det innebär att man går in med en kateter, antingen via näsan och svalget eller genom ett snitt i ljumsken. Man tar sig sedan så nära hjärtat man kan och skickar elektriska impulser på olika ställen för att se om man kan trigga igång oregelbunden hjärtrytm eller takykardi. Samtidigt studerar man hjärtat via EKG (om jag förtstått rätt) så att man kan se om det finns extra retledningsbanor m.m.
 
Jag tror det är mest troligt att man går ner via näsan och svalget... Det är den metoden jag har mest ångest inför. Även om det innebär ett snitt och att dem rör sig inuti mina blodådror känns det som att undersökningen via ljumsken är det alternativ som jag skulle välja. Men vi får se hur det blir.
 
Av vad jag läst är det vanligt att man får komma till sjukhuset dagen innan och ligga uppkopplad med EKG under ett dygn innan undersökningen. Jag minnns inte riktigt om det bara var vid snitt i ljumsken eller om det även var om undersökningen gjordes via svalget som man var tvungen att ligga inne över natten den dag undersöknigen genomförts. Detta ifall att något skulle hända. Men jag har också läst att det skiljer sig mellan olika sjukhus så det behöver inte alls betyda att förloppet kommer se ut såhär för mig. De får visa sig helt enkelt. Försöker att inte tänka på det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0