Svar från kirurgen

Jag var ju och gjorde ultraljud på sköldkörteln för någon vecka sedan. Då pratade röntgenläkaren om att jag hade flertalet cystor i bägge loberna och att det syntes strukturella förändringar. Han tog aldrig någon biopsi trots att det var vad läkaren beställt i remissen. Anledningen var att röntgenläkaren ansåg att förändringarna beror på kronisk inflammation i sköldkörteln, så kallad hashimotos. I kirurgens svar står att det syns förändringar som KAN bero på kronisk inflammation vilket gör att jag drar jag öronen åt mig. Vadå KAN, gör de eller gör de inte de? Och om de inte beror på inflammation, vad beror det då på? För när jag läser om hashimotos tycker jag inte riktigt det stämmer på mina symptom, så jag är lite skeptisk. Dessutom eftersom man aldrig gjorde någon biopsi kommer jag aldrig känna mig 100% övertygad om att de inte är cancer. Detta ska jag ta upp med min läkare på vårdcentralen för att höra vad hon tror gällande det. Det är nämligen inte första gången som min läkare på vårdcentralen inte håller med om det som läkarna på sjukhuset sagt. Jag försöker att inte oroa mig, försöker att inte tänka på att dem inte tagit prover för att utesluta cancer men på något sätt ligger de i bakhuvudet och gror ändå. Tänk om dem har missat det! Och varför syns strukturella förändringar om det inte beror på inflammation? I kirurgens svar står det att vi ska diskutera eventuell operativ åtgärd, det beror på att jag har besvär av tryck på halsen och trögt att svälja. Vi får se hur länge den kallelsen dröjer, jag hoppas inte allt för länge eftersom jag upplever det som att sköldkörteln bara blir större och större.. Som sagt, jag hoppas det inte dröjer allt för länge!

Kommentarer
Postat av: Beatrice Jonsson

Ska inte säga att jag vet, men har läst om fler med EDS som haft problem med sköldkörteln, så på något sätt hänger det kanske ihop. Tror inte du behöver oroa dig för cancer, men det är ju betryggande att kunna utesluta det helt. Kram!

Svar: Ah se där! Tack för din kommentar <3 Intressant reflektion gällande att fler med EDS har problem med sköldkörteln och att det kanske finns något samband. Nä, jag ska väl inte påstå att jag går runt och oroar mig i tid och otid men det hade definitivt varit skönt om de gjort biopsi och uteslutit det helt :) Min läkare på vårdcentralen höll med i att de var dumt att inte "passa på" att göra biopsi när jag ändå var där. Min smygande oro ligger även i att kirurgen sa att det KAN bero på inflammation. Hade kirurgen med säkerhet kunnat utesluta cancer hade det varit skönt såklart. Nu måste de ju till en operation för att man sedan ska kunna analyser i mikroskåp och utesluta cancer, tänk om de då visar sig finnas cancer och jag då gått med det onödigt länge. Nu talar väl inte mycket för just cancer mer än att förloppet varit relativt snabbt. Kram <3
Att leva med EDS.

2015-12-09 @ 13:14:31
URL: http://classiclady.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0