Osteoporosmottagningen

Jag har hunnit med ett besök på osteoporosmottagningen. Jag vet inte om jag nämnt det innan, men det gjordes en röntgen över min högra fot efter att jag av misstag fastnat med foten mellan fotbågen och marken. Man kunde då se att mitt skelett är urkalkat, därför valde min läkare på VC att skicka en remiss till osteoporosmottagningen för en bentäthetsmätning. Det var mest som en säkerhetsåtgärd, för enligt läkaren var skelettet i det högra benet mest troligt urkalkat pga att jag inte belastar benet och inte använder musklerna i benet. Men för att vara riktigt säker så ville hon göra en bentäthetsmätning.
 
Den 24 februari var jag där för undersökningen som jag väntat ca 6 månader på. Jag fick ligga under en slags röntgen samtidigt som sköterskan kunde se bilderna direkt på skärmen och se om några justeringar behövdes. Mätningarna (röntgenbilderna) togs över bägge höfterna och ländryggen. Själva bildtagningen tog ca 5 min så allt som allt var jag färdig efter 15 min. När bilderna var tagna gick sköterskan igenom svaret tillsammans med mig och ställde lite frågor kring matvanor, motion och förekomst av benbrott i släkten osv. De hon kunde säga till mig var att jag har alldeles för dålig dagligt intag av kalcium. Det finns 3 områden för bentätheten, grön, gul och röd. Om mätningen ger svar i det gröna området är allt bra, gult så är bentätheten sänkt och rött så har man benskörhet. Mina resultat var inte jättepositiva. I höger höft ligger jag på innanför det röda intervallet, dvs där har jag benskörhet. Mätningen i ländryggen och vänster höft var något bättre men låg ändå precis på gränsen mellan det gula och det röda. Jag fick veta att det slutgiltiga svaret och svaret kring eventuella åtgärder skulle dröja ca 2 månader eftersom de var hårt belastade, men hon trodde nog att läkaren skulle sätta in kalcium och D-vitamin tabletter som ett första försök att öka bentätheten. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0