Sista försöket

I januari var jag på återbesök på ortopedmottagningen gällande tummen. Den hade då varit gipsad i 9 veckor totalt. En sköterska plockade av gipset och jag blev tillsagd att inte röra handen alls. Inom några minuter kom läkaren in, samma läkare som vid det tidigare återbesöket hjälpte mig att få tillbaka tummen i led. Hon han knappt komma in i rummet innan hon sa att: - Det ser inte bra ut! Sedan frågade hon om tummen såg ut så när de tog bort gipset och jag svarade att ja, det var så den såg ut när gipset togs bort och jag blev tillsagd att inte röra handen alls så de har jag inte gjort.
 
När läkaren hörde detta sa hon att jag skulle försöka tvätta handen med tvål och vatten så gott det går, sedan gick hon och kom tillbaka efter kanske 2 minuter när jag stod och försökte torka handen. Hon sa att jag skulle få ett nytt gips, men en slags gipsortos som sitter ihop med kardborre så att den går att ta av när jag ska tvätta händerna eller duscha. Detta gipset skulle jag ha dygnet runt i 3 månader bortsett från när jag duschar och om tummen ändå inte var bra efter detta är sista utvägen att steloperera tummen. Det är en enklare operation med säkrare utfall än att försöka laga ledkapsel och den volara plattan. Inte jättekul att höra att det kan bli steloperation så jag hoppades enormt på att något skulle hända under de 3 månaderna.
 
Nu har jag haft gipset i 2 månader och tyvärr så åker tummen ur led så fort jag tar av gipset. Därmed lutar det allt mer mot att det blir en steloperation.. Men jag tappar inte hoppet om att tummen kan bli bra förrän läkaren säger att det är steloperation som blir nästa steg. Då får jag ställa om och förlika mig med det.     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0