Livskris på nytt

I augusti försämrades jag hastigt, vi ställdes åter inför en livskris. 

Jag rullade i en uppförsbacke och fick då kraftig huvudvärk. Jag tänkte att det nog bara var migrän så när jag kom hem tog jag min migränmedicin och gick och la mig. Men huvudvärken släppte inte. Jag tog min vid behovsmedicin som är starkare smärtstillande men huvudvärken la sig inte. Detta var på fredagen. På söndagen mådde jag fortfarande dåligt, jag och sambon tog en promenad med hundarna och då upptäckte jag att kraften i armarna var försämrad. Jag orkade inte längre rulla mig i rullstolen utan sambon fick köra mig.

På måndagen bestämde jag mig därför för att åka till vårdcentralen. De skickade mig direkt till akuten. Där gjordes en akut CT eftersom blödning misstänktes pga att jag behandlas med blodförtunnande. Men det kunde uteslutas. Jag blev inlagd på MAVA, efter några dagar blev jag sedan förflyttad till neurologen. Jag var nu helt förlamad från nacken och ner. Jag hade också ökad muskeltonus och var helt sängliggande.

Efter en och en halv vecka flyttades jag till neurorehab. Där blev jag kvar i 7 månader. Jag drabbades av komplikationer, bland annat kontrakturer i knäna och fötterna. Knäna åtgärdades med manipulation under spinal epidural blockad. Jag sedan i en Kinetec i ungefär en månad. Den apparaten böjde och sträckte knäna så att kontrakturerna inte skulle återkomma. Fötterna var dock värre och behövde opereras. Man tänkte förlänga hälsenorna, men de gick tyvärr av vid operationen så jag har inga hälsenor idag och måste bära skenor 24h om dygnet. 

Jag har blivit utskriven från sjukhuset men jag lever idag med en inkomplett tetraplegi, dvs förlamning i vänster arm och bägge benen. Förlamningen är inkomplett med avseende att jag har en del funktion i min högra arm.

Jag hoppas kunna återfå mer funktion framöver. Jag kommer kriga för det så länge jag lever! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0