Komentarer och inga svar

Idag kom så de första kommentarerna/frågorna. Jag hade på mig handledsortosen på höger hand för att jag skulle göra mycket anteckningar under föreläsningen och det brukar medföra smärta. Det dröjde inte länge innan min lärare kommenterade att jag måste ha gett min sambo en fin stämpling (han syftade på att jag slagit någon och skadat handleden, förvisso förstod jag att han skämtade men ändå). En av mina klasskamrater frågade då varför jag har en sådan. DÅ kommer det svåra, vad svarar jag? Jag svarade att jag har överrörliga leder.

Hur löjligt låter inte de? Det hade varit mer accepterat och lättare för mig att få förståelse om jag hade kunnat säga att jag har EDS som gör att jag får ont i mina överrörliga leder och behöver stabiliserande hjälpmedel för att inte få så ont.

Men nu kan jag enbart säga att jag får ont i lederna för att jag är överrörlig. Då får jag en känsla av att dom tänker: Jaha?! och det behöver man använda handledsortoser till?!

Om jag får en sådan känsla redan nu? Hur ska det kännas den dagen jag tar mod till mig och använder kryckorna som jag borde använda? Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta...

Kommentarer
Postat av: Bea

Om någon ifrågasätter att du använder hjälpmedel är det ju nåt fel på dom. Ingen kan väl tro att du använder dem för skojs skull?!

Svar: Tyvärr värkar det så. Eftersom att jag inte haft några hjälpmedel tidigare och inte är någon som klagar i första laget (även om jag har ont) så verkar det som att personer omkring mig höjer/kommer höja på ögonbrynen. Jag är rädd att folk ska tro att jag gör det för uppmärksamhet eftersom jag inte har någon ordentlig förklaring. Jag saknar stödet av en diagnos.
Jag berättade för en klasskompis att arbetsterapeuten hade förskrivit ett par kryckor. Då sa hon: "va?! Varför då?!" Jag sa att jag hade ont i höften och för att inte snedbelasta och få mer ont ska jag använda kryckor. Hennes svar var: "Va?! Jag förstår inte? Varför ska du ha kryckor då?!" Jag visste inte vad jag skulle säga så jag var bara tyst.

Min förhoppning var att om jag berättar om kryckorna innan jag börjar använda dem kanske det inte blir en lika stor grej av det. Det är svårt att hantera andra, speciellt svårt är det att veta hur andra reagerar och vad dom tänker.
Sjuk men ingen diagnos!

2014-12-18 @ 09:41:45
Postat av: Bea

Tja ... Det kanske är svårt för friska människor att förstå det där med att ... Inte vara frisk?! Men även om de tycker det är konstigt i början att du använder dina hjälpmedel så borde de väl vänja sig ganska snabbt? Stå på dig bara :)

Svar: Ja där har du nog en poäng ;D Jag hoppas de, jag ska inte tänka så mycket på vad andra kommer tycka och tänka. Tack för stöttningen :D
Sjuk men ingen diagnos!

2014-12-19 @ 11:57:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0