Läkarsamtal

Nu har jag samlat lite styrka för att orka skriva detta, ska snart bege mig tillbaka till sängen då jag fortfarande inte har någon ork. Men jag blev ju tvungen att kliva upp när sambon kom hem och att stoppa något i magen, inte för att jag var speciellt hungrig men man blir ju knappast piggare utan "bränsle".  Nog om det, nu till det rubriken talar om.
 
Idag fick jag ett samtal från min läkare på VC. Hon berättade att hon fått svar från reumatologen och jag sa då att jag också hade fått ett brev kring detta. Hon berättade det som reumatologen svarat vilket var ungefär att dom inte tog emot EDS patienter och att en sjukgymnast kunde ställa diagnos utifrån beightonskalan. Han hade informerat min läkare om att EDS patienter ofta svarar dåligt på smärtstillande så starkare smärtstillande och/eller smärtstillande behövs inte utan att sjukgymnastik är det som gäller. Här kände jag mig irriterad över hans svar, för det första:
Hur kan en sjukgymnast veta vilken typ av EDS det handlar om? Det är ju ändå relativt vanligt att man har flera typer av EDS som går in i varandra, jag tycker exempelvis att jag passar in på både klassiska och hypermobilitets typen. Krävs inte en kunnig läkare för att kunna skilja på dessa?
 
För det andra:
Hur tänkte han när han yttrade sig om smärtstillande?! Hur ska man då klara av smärtorna?!
 
och för det tredje:
Hur menade han med att sjukgymnastik är det enda som gäller?! Hur kan han veta att jag inte behöver genomgå stabiliserande operationer eller om jag har andra symptom än det sjukgymnastik hjälper som jag behöver få hjälp med?! Naturligtvis är sjukgymnastik en stor del men det finns ju exempelvis massa hjälpmedel som kan hjälpa mig.
 
Det var nog bra att jag inte fick träffa den läkaren, jag hade ändå bara varit arg och förbannad när jag gått därifrån om han hade uttryckt sig såhär åt mig.
 
Nåväl läkaren berättade då att hon skulle skicka en remiss till ett rehab där det finns sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Hon sa att normalt får patienterna ringa dit själv och boka en tid men eftersom att hon vill att dom är ordentligt pålästa kring EDS inför mitt besök så skulle hon skicka det via remiss tillsammans med massa information. Dom skulle då göra en bedömning utifrån beightonskalan och därmed få en diagnos, vi skulle på min begäran också diskutera eventuella hjälpmedel.
 
Här märkte jag att hon hade sagt sitt och började vilja avsluta. Jag berättade då att jag har sådan värk att jag bland annat inte kan sova ordentligt. Hon frågade då om jag tog något mot smärtorna och jag svarade att jag tar 1g Alvedon men att dom bara tar bort smärttopparna någorlunda. Hon frågade då om jag tar dom innan jag lägger mig och jag svarade att jag tar dom både på dagen och kvällen för att stå ut. Hon skrev då ut recept på 665g Alvedon som jag ska ta 2st vid behov 3 gånger dagligen, dom ska tydligen ge en lite jämnare och mer långvarig smärtlindring än 1g gör. Så nu får vi se om dom ger bättre effekt så jag slipper smärtorna.    
 
Detta var trots allt ett mycket positivt besked, det händer i alla fall något, hjulet är fortfarande i rullning. Nu hoppas jag på ett snabbt handläggande hos rehab så att jag snabbt får en tid. För som jag sa till läkaren, detta är ohållbart.   

Kommentarer
Postat av: Bea

http://www.ehlers-danlos.se/ Gå in här och skicka ett mejl och fråga om tips på läkare närmast där du bor.

Svar: Tack för tipset! :D Det ska jag absolut kontrollera om det är möjligt. Men går det verkligen att maila dit? Trodde bara man kunde skriva i forumet och då måste man vara medlem.
Sjuk men ingen diagnos!

2014-12-04 @ 17:45:47
Postat av: Bea

Längst upp på sidan har de en kontaktflik, där kan man mejla :)

Svar: Okej. Det har jag totalt missat. Tack så hemskt mycket för den upplysningen :D
Sjuk men ingen diagnos!

2014-12-04 @ 18:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0