Nybesök hos arbetsterapeuten

Sådär, då har jag precis kommit tillbaka från mitt nybesök hos arbetsterapeuten. Jag var otroligt skeptisk till en början, detta på grund av att jag visste att jag inte skulle gå därifrån med en diagnos. När jag kommer in på rehab sitter det några personer och väntar varav den ena säger till mig att "det är inte ofta man ser en ungdom gå med paraply idag" (detta sas med positiv anda) och jag känner av en trevlig känsla, folket som sitter i väntrummet pratar med varandra. Man pratar om det trista vädret, att det snart är jul och att det inte är någon vidare julkänsla utan snö.

När det sedan blir dags för mig så visas jag in på ett rum och arbetsterapeuten börjar med att berätta att man fått en remiss från min läkare p.g.a. mina leder, att dom är överrörliga. Jag sa då att det stämmer och berättade att jag efter att ha läst mycket om EDS misstänker det själv. Då säger hon "jaha, EDS?!" och jag förstår då att hon inte alls har läst på om EDS och vad det innebär, vilka hjälpmedel och vilken träning som är aktuell. Jag berättade då om mitt svar från EDS riksförbund och hon bekräftade att nej dom sätter inga diagnoser utan dom fungerar mer som ett stöd till läkarens diagnos och har mer till uppgift att se på vilka hjälpmedel som är aktuella.

Hon frågade lite kring vilka besvär jag hade, var jag hade ont och vilka leder som ger problem. Jag berättade att det var fingrar, handleder, höfter, knän och fotleder som var värst. Berättade att mina leder är instabila o.s.v. Då frågar hon mig om vad som jag tror skulle kunna hjälpa mig? Varav jag nämner fingerringar. Hon går iväg och kommer tillbaka med fingerringar, handledsortoser och någon typ av smalt bandage/tape. Jag provar ut fingerringar till 3 fingrar på vänster och 3 på höger hand. Jag provar ut handledsortoser för båda handlederna, en sort med skena och en utan. Fingrar och handleder var i fokus (mina instabila fotleder som jag skulle behöva stöd för hamnade i skymundan). Jag tog upp problemet med att jag får ont i höften när jag går, vilket gör att jag belastar fel och får ont i vänster knä. Jag efterfrågade därför ett par kryckor för detta och ifall att jag stukar mina instabila fotleder. Hon började då prata om att det är viktigt att jag lär mig ta pauser och vad som är lagom belastning för mig, vad jag klarar av och inte. Det berättade jag att jag visste var ett stort problem som jag försöker arbeta med. Jag berättade att jag märkt att jag inte orkar lika mycket som andra i min ålder och hon återkom till att jag måste hitta en balans. Det är också viktigt inför framtida arbete. När vi började avrunda fråga jag åter om hon kunde ordna ett par kryckor som jag kan ha hemma och det skulle hon göra. Jag fick sitta ner och vänta lite, när hon kom tillbaka med kryckorna bad hon mig gå en liten sväng med kryckorna innan vi sa hejdå. Hon berättade också att jag inte behöver ha bråttom med att lämna tillbaka dem.

Så vad resulterade mitt besök i? Visserligen ingen diagnos men jag fick förskrivet ett flertal hjälpmedel:
* 6 st fingerringar i plast (till tumme, pekfinger och långfinger på båda händerna)
* Handledsortoser till båda handlederna (ett par med och ett par utan skena)
* Bandage/tape
* Ett elastiskt band (för att förhindra smärta i högerhandens knogled)
* Ett handtag för att montera på dammsugarslangen.
* Ett par svarta kryckor

Fingerringarna i plast och handledsortosen med skena skulle hon beställa så det skulle dröja lite. Resten fick jag med mig hem nu direkt. Det var otroligt skönt att sätta på sig handledsortoser och fingerringar, jag kände direkt vilken skön avlastning det gav.

Efter att ha gått en liten stund med kryckorna kände jag av det i händerna så vi får se om det funkar att använda dem. Jag justerade dock längden på dem när jag kom hem så det kan hända att det var därför jag fick ont. Kan ju också bero på ovana, jag får prova och se hur det går.

Innan jag skulle gå hem frågade hon också hur jag och läkaren skulle gå vidare med detta. Jag svarade då att jag inte visste. Jag tänkte fråga arbetsterapeuten nästa gång om hon kan skicka en remiss till akademiska eller någon läkare som kan ställa diagnos eller om det endast är min läkare som kan göra det. Jag vet inte hur det fungerar det här med remisser. Jag frågade också lite om träning men det sa hon att jag nog kommer gå igenom tillsammans med sjukgymnasten.
 
Här är bilder på 2 av hjälpmedlen:
 

Nu ska jag bara lära mig att använda dem vid rätt tillfälle och att inte glömma bort att använda dom eller använda dom för mycket. Allt handlar om att hitta en balans.
 
Så trots att hon inte verkade speciellt påläst kring just EDS så fick jag ju ändå med mig några bra hjälpmedel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0