Mina besvär fortsätter, men jag får inga svar

Oj va länge sen senast. Har inte haft orken och drivet att skriva något här, sen har det varit så mycket annat som tagit min tid.
 
Jag har haft besvär med mitt lillfinger på vänster sida, det fastnade i en konstig vinkel och sjukvården stod lamslagna och jag slussades fram och tillbaka mellan ortopeden, arbetsterapeuten och akuten. Jag misstänkte att det var en kombination av en tidigare skada och min överrörlighet. Tillslut fick ortopederna ge med sig och det slutade med operation. Då upptäcktes att en sena hade vuxit fast och man lösgjorde den under operationen. Jag hade svårt att vakna efter narkosen och jag var då så psykiskt utmattad att jag inte kunde öppna ögonen. Jag har minnesluckor från den tiden på sjukhuset då jag sviktade i medvetandegrad och drabbades av något läkarna kallade för stressutlösta kramper. Det tog ett bra tag att komma tillbaka efter detta, jag hade svårt att vakna i flera veckor och blev snabbt trött och somnade nästan var som helst.    
 
För ungefär 1,5 år sedan fick jag väldiga problem med min mage och jag fick vattniga diarréer, blod i avföringen och massa slem. Jag mådde fruktansvärt dåligt en period men klarade mig från inläggning på sjukhus. Jag fick lämna massor med blodprover, avföringsprover och genomföra flera koloskopi undersökningar. MR undersökning m.m. Man upptäckte att jag hade en clostridium infektion i tarmen men då jag efter behandling inte blev bättre så visste man inte vad som orsakade mina besvär. Jag frågade om det kunde vara IBS men min läkare tyckte inte att mina symptom riktigt passade in. Vad blev då slutklämmen på det hela? Jo, jag fick aldrig något svar på vad mina besvär beror på. Har fortfarande problem med magen, just nu är jag dock i en betydligt stabilare period där jag inte tvingas springa till toan 20ggr om dagen med vattniga diarréer. Den enda uppmaningen jag fick från läkaren var att kontakta sjukvården igen om mina besvär blir värre.
 
På senaste tiden har jag läst mycket information om EDS och tycker att mycket passar in, i den diagnosen kan även många andra av mina besvär förklaras. Jag planerar att kontakta vårdcentralen inom en snar framtid för att be om en EDS utredning eller att någon remitterar mig till någon som kan. Kanske kan jag få en förklaring varför jag har mått och mår som jag gör, kanske kan jag säga till mina föräldrar att se här, det var inte bara inbillning och hypokondri när jag var liten. Fick ofta höra att jag var en hypokondriker vilket inte är speciellt roligt när man må dåligt. Inte heller var det roligt när man söker vård p.g.a. smärtor m.m. och man får frågan om man inte vill träffa en kurator/psykolog istället.
 
Nåja, i detta skedet befinner jag mig just nu. Nu får vi se vad som händer med tiden och om jag möjligtvis kan starta en utredning som ger mig en diagnos som förklarar mina besvär.
 
Hoppas ni ha det bra så länge.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0