Organdonator och blodgivare

Det har ju pratats mycket om organdonation på TV senaste tiden. Jag har en nära bekant som har fått ett nytt hjärta och en ny njure tack vare att det finns donation.
 
Senast förra veckan diskuterade jag och en kompis det här med att vara blodgivare. Hon lämnar nämligen blod, det skulle jag också kunna tänka mig att göra. Detsamma gäller att donera mina organ. Jag skulle kunna tänka mig att göra det, det enda problemet är att jag vet inte om jag får. Jag vet inte om jag får varken lämna blod eller donera och det beror på alla mina symptom. Jag har ju inte någon diagnos än så jag kan ju inte heller kontrollera om det är okej eller inte. Läste lite om regler gällande att lämna blod och där fanns inte EDS med någonstans. Läste dock att om man har Chrons eller Reumatism så får man inte lämna blod, har ju ingen diagnos heller men min läkare ville ju inte acceptera att det skulle vara IBS och tyckte att nu i och med ledbesvären så talar det mot Reaumatism och Chrons.
 
Trist måste jag säga då jag gärna hade bidragit till en god sak, speciellt eftersom det ligger mig så nära, hade det inte varit för organdonation hade mina kusin varit föräldralös då min farbror gick bort när hon var liten i ALS och hennes mamma behövde nya organ för att överleva.  

Kommentarer
Postat av: Bea

Har man EDS får man lämna blod, min sambo som har det gör det. Men jag som har Crohns får inte.

Svar: Okej, de var roligt att höra! :D Din sambo har EDS, hur fick han sin diagnos? (det är okej om du/han inte vill berätta). Eftersom det är i diagnosjakten jag befinner mig så är det alltid bra att höra hur andra har tagit sig fram i vården.
Sjuk men ingen diagnos!

2014-12-01 @ 23:08:27
Postat av: Bea

Pinsamt svar, men jag vet faktiskt inte hur han fick sin diagnos? :O Han har haft den rätt länge i alla fall. Och han har haft nästan alla sina leder ur led också så för hans del kunde nog inte läkarna misstänka något annat?

Svar: hehe, Okej. Så kan det va :P Ursh, det lät inte trevligt. Då får jag vara glad att jag inte har haft det så, jag vet hur ont det kan göra när dom går ur led. Samtidigt skönt att ha sådana "självklara" symptom så att man får en diagnos. Vad har han fått för hjälp då? Har han några ortoser m.m?
Jag kanske inte har haft så många leder helt ur led men jag har mycket "glapp" i mina leder. Exempelvis när jag bär kassar från affären så kan jag känna hur lederna åker isär. Lite svårt att förklara men du kanske förstår.
Sjuk men ingen diagnos!

2014-12-02 @ 12:59:03
Postat av: Bea

Han får en massa piller bara, finns typ inte så mycket att göra. Han kan träna för att hålla lederna på plats men det orkar han inte då han har ett fysiskt krävande arbete också.

Kanske förstår hur du menar, förmodligen hålls lederna inte riktigt på plats?

Svar: Okej, men så länge pillren gör sitt så är det ju tillräckligt med hjälp :) Nej, de där med orken kan jag förstå. Men då får han ju träning genom arbetet också.
Ja, precis så är det. Dom hålls inte på plats som dom ska göra. Om jag exempelvis tar tag om ett finger och drar rakt utåt (bort från handen) så åker knogen isär. Märkte idag att min tumled som jag har ont i är väldigt instabil i sidled.
Sjuk men ingen diagnos!

2014-12-02 @ 19:12:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0