Sjukgymnastik 15

Det gick ändå hyffsat bra idag. Har en revbensupphakning/låsning i bröstryggen som gjorde att jag skippade armhävningarna mot väggen idag och körde övning med gummiband istället. Det var nog ett klokt beslut. Frågade även om det finns något man kan göra åt dom, får det trots allt ganska ofta. Han visade mig ett sätt som jag kunde testa för att "knäcka" ut ryggen själv, eftersom sambon HATAR ljudet när det knäcker trots att jag har förklarat att det inte är något farligt (som också sjukgymnasten intygade) och vägrar knäcka mig igen. Vi får väl se om det hjälper. Hade ju hoppats på att sjukgymnasten skulle knäcka mig så att jag kunde ha slappnat av nu under helgen.
 
Jag frågade ju i måndags om ett alternativ till höftlyften/bäckenlyften och nu har jag en boll under benen istället för en kudde. Jag ska inte lyfta benen från bollen utan bara göra själva höftlyften/bäckenlyften. Sjukgymnasten visste ju att jag alltid haft problem med den här övningen och han sa att den nog troligtvis har varit lite för svår för mig just nu då jag inte har tillräcklig stabilitet. Genom att bara göra höftlyften/bäckenlyften med båda benen som stöd så faller jag inte ut i ytterlägena och tappar inte ner bäckenet lika mycket. Samtidigt ger bollen mig stabilitetsträning då jag måste hålla balansen för att bollen inte ska rulla iväg.

Nästa vecka blir det självständig träning då sjukgymnasten har semester. Sedan veckan efter är det uppföljning, ska bli intressant!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0