Jourcentralen och akuten

På torsdagen för två veckor sedan efter att jag ätit lunch fick jag väldigt ont i magen och blev illamående. Smärtan satt högt upp i mitten av magen och strålade ut mot sidorna och bak mot ryggen/skulderbladen. Det kändes likt de gallsmärtor jag haft tidigare men de satt inte under höger revbensbåge som de gjort tidigare gånger. Jag försökte ignorera smärtorna men de gick inte och sedan fick jag också feber. Jag gick inte på toa varken på fredagen eller lördagen och misstänkte att smärtorna berodde på förstoppning, men på söndagen var jag på toa utan att smärtorna släppte. Min sambo tyckte jag skulle åka in till akuten, men efter alla gånger jag blivit dåligt bemött hittills var det inget förstahandsval.

Mitt på dagen på söndagen stod jag dock inte ut längre. Jag ringde 1177 som bokade en tid på jourcentralen kl 16:30. Väl där fick jag träffa en läkare som kände på magen, ställde lite grundfrågor och jag fick lämna ett urinprov. Man tog också ett CRP och en temp. Tempen låg på 38,1 efter att jag tagit Alvedon, vilket bara de gör att jag är riktigt dålig. CRP och urinprov var bägge negativa så jourläkaren visste inte riktigt vad mina smärtor berodde på, men han tyckte i alla fall att såhär ont skulle jag inte behöva ha! Han skickade mig därför till akuten med en remiss i handen.

Väl på akuten fick jag snabbt komma in på triagen, satt nog inte mer än 5 minuter i väntrummet och klockan var nog runt 17. Man tog puls, blodtryck och POX. Pulsen låg högt (så pass högt att sköterskorna hajade till och inte ville säga det högt utan bara vred på skärmen) men hur högt vet jag inte. Blodtryck och POX sa man inget om.

Jag fick sedan komma in på kirurgakuten, jag fick ett eget rum och uppmanades att lämna urinprov och ta en ny temp. Tempen var 38 men urinprovet kunde jag inte lämna förrän flera timmar senare pga att jag precis lämnat ett på vårdcentralen. Urinprovet var negativt för nitrit (vilket jag redan visste) trots att urinen var grumlig. Efter 7 timmar kom äntligen läkaren, han frågade lite snabbt om vad som hänt men jag han knappt berätta innan han avbröt och började prata om att blodprover och urinprov såg bra ut. Han totalt ignorerade att jag hade förhöjd temp och att när han kände på magen ömmade jag rejält över mc burneys punkt (över blindtarmen). Han sa att mina smärtor NOG bara var tarmrörelser och jag fick åka hem. Jag pratade knappt med någon personal på akuten mer än dem i triagen. Tiden som läkaren var inne hos mig var max 5 min. Nåja, jag åkte i alla fall hem trots att jag inte mådde bra och bestämde mig för att söka på vårdcentralen dagen efter istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0