Sämre efter ytterligare en vridning i ryggen

Efter att trygghemgång lämnat över och hemtjänsten tagit över tyckte jag att allt funkade bra. Jag siktade på att vara tillbaka på jobbet den 1 mars. Jag kunde ju gå omän med hjälpmedel och stöttning från personalen men jag hoppades att jag skulle hinna rehabilitera mig så att jag åtminstone skulle kunna jobba deltid i början på mars. Men en dag hände något som inte fick hända. En från hemtjänsten som jag inte kom överens med gjorde att jag blev mycket sämre. Jag gick från att kunna gå med rullator till att vara helt sängliggande.
 
Det var i samband med att jag skulle lägga mig ner från sittande som de hände. Alla förflyttningar var stora riskmoment och gjorde mycket ont i ryggen. När jag la mig ner var personalen tvungen att hjälpa mig med att få upp benen samt att hålla emot bakom ryggen. När jag sedan tippat på sida behövde de hjälpa mig att flytta bak rumpan i soffan och vrida bäckenet framåt för att kunna få en avslappnad position. Vid en oförsiktig rörelse när jag skulle komma på plats i soffan skapade personalen en vridning i ryggen som gjorde allt mycket sämre. Vridningen gjorde fruktansvärt ont och jag kände direkt att något hände i ryggen. Smärtorna var hemska och jag kunde efter de knappt röra mig. De som tidigare gjort mycket ont var nu outhärdligt! De var efter detta som jag blev helt sängliggande. Jag kunde nu inte alls få med mig högerbenet, jag kunde inte sitta och inte stå. Jag åt alla måltider liggande i soffan och jag kunde inte göra annat än att ligga där dag in och dag ut..
 
Jag och sambon stod handfallna, vad skulle vi göra nu? Läkarna sa att inget var fel men ändå var jag så himla dålig och blev bara svagare och svagare för varje dag som jag var sängliggande. Min sambo åkte upp till sjukhuset, han ringde den ortoped jag haft när jag var inlagd. Vi var till och med så desperata att vi åkte till Göteborg och akuten på Sahlgrenska och Mölndal i hopp om att få hjälp där. Men de blev kalla handen och vi åkte hem igen utan framsteg.
 
Jag blev snabbt sämre och sämre och vi kände att ingen gjorde något... Jag är 24 och ingen brydde sig om att jag var så dålig. De bara sa att allt var psykosomatiskt/funktionellt. Sedan släppte de mig och jag var åter utan hjälp! Varför får jag ingen hjälp? Varför skickar de mig inte till psyk eller någon annan som kan hjälpa mig med mina psykosomatiska bevär om de nu är de som jag har?! Nä istället ska jag ligga hemma, dag ut och dag in, trots att rehabilitering var de som man sa skulle hjälpa mig. Varför erbjöds jag då inte rehabilitering, och vad för typ av rehabilitering ska de vara? Vad är de fysioterapeuten ska behandla?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0