Fjärde besöket på akuten

Efter ytterligare några dagar gav jag återigen upp! Trots att vi försökte komprimera så fortsatte benet att bli större, det skiljde nu 10cm mellan vaderna och jag hade sååå sjukt ont..
 
Så jag bad min sambo skjutsa mig till akuten för fjärde gången pga samma problem. Den här gången tog jag med mig utskrivningsmeddelandet jag fått och lämnade fram när jag kom till akutmottagninge. Jag berättade att benet fortsätter att svullna, att de nu skiljer 10cm och att smärtan bara ökar mer och mer. Hon läste vad läkaren skrivit i utskrivningsmeddelande och sedan fick jag sätta mig och vänta.
 
Efter inte alls lång tid ropade en sköterska att jag kunde följa med henne. Jag slapp nu gå via triagen och fick komma direkt in på ett eget rum på medicintorget på akuten. Det togs nya prover och ganska snart konstaterade man att jag skulle bli inlagd. Anledningen var att blodproverna kom tillbaka och den här gången var både D-dimer och CRP avvikande vilket trots tidigare kärlröntgen och ultraljud ändå pekar mot en propp i benet, en så kallad DVT.
 
Jag skickades på ytterligare ett ultraljud, till skillnad mot förra ultraljudet fokuserade man nu på området kring knävecket. Läkaren tittade länge och noga runt knävecket även om hon även kollade resten av benet och ljumsken. Sedan sa hon rakt ut till mig att du har en propp i benet, en DVT, lite ovanför knävecket och förmodligen sträcker sig proppen hela vägen ner i vaden. Jag frågade henne lite kring varför benet har varit svullet men prover, röntgenundersökningar osv som man gjort tidigare inte har visat något. Hennes teori är då att proppen i benet började bildas, att kärlet blev tätare och tätare, i samma takt som benet svullnade. När de sedan blev helt tätt så syntes det i blodprover och på ultraljudet.
 
Den här gången blev jag inlagd på fel avdelning till följd av platsbrist. Egentligen var det den medicinska akutvårdavdelning jag skulle bli inlagd på igen men det fanns inga lediga platser så man la in mig på mage, tarm, njur och allmän internmedicin istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0