Bedömning från sjukgymnasten

Förra veckan gjorde min sjukgymnast äntligen en egen bedömning av min rygg. Först kände han på ryggen när jag låg ner, då kunde han tydligt känna min skolios, han kallade de för en vänstervridning i ländryggen. Sedan fick jag sätta mig på kanten och kuta med ryggen samtidigt som han kände över de flesta bröst- och ländryggskotorna. Utan att jag sa var någonstans jag hade ont så kunde han pricka ut bägge ställena. Både de stället som jag haft ont i sedan början och de som nu finns högre upp i ryggen. De var när han stannade upp på dessa ställen och klämde och kände lite extra som jag sa att han hittat de ställen som gör ont.
 
I bröstryggen kunde han känna att vid en kota var avståndet mellan kotan ovanför och under större än det var för resterande ryggen. Han la även märke till att ländryggen "försvinner" när jag kutar med ryggen. Jag berättade att de förutom att de gör ont när jag gör vissa rörelser, exempelvis böja ryggen framåt eller bakåt, också känns som ett konstant tryck mot ryggen. De känns som att någon trycker med en knuten näve mot ryggen. De känns även konstant som att någon tar tag runt svanskotan och drar neråt. När jag försöker böja mig framåt tar det stopp i ryggen, dels stramar de längs ryggraden men jag känner också en med centrerad skarp smärta. Efter att han känt över kotorna kände han över musklerna i ryggen men där kunde han inte hitta något konstigt.
 
Hans ord efteråt var att något är fel. Han kunde inte sätta fingret på vad och jag fick en känsla av att han ansåg att en läkare borde kolla på det igen. Han skulle prata med sina kollegor och fundera lite på detta just eftersom han inte blev riktigt klok. Den teori han hade var att jag av någon anledning har en överdriven svank, denna svank försöker kroppen sedan kompensera i bröstryggen vilket orsakar att vid ett specifikt segment i ryggen så är lederna redan i ytterläge. När jag sedan försöker böja mig tar det stopp eftersom lederna inte kan röra sig mer. Men han kunde inte säga att de var precis såhär de var utan ville fundera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0