Rullstolar

När jag varit sängliggandes under min sämsta period kände jag mig så otroligt insängd i mitt eget hus. Jag såg hur fint vårvädret var, men jag kunde inte komma mig utanför dörrarna annat än när jag åkte bår till och från sjuktransporten när jag skulle till sjukhuset. Tillslut insåg personalen att en rullstol kanske skulle göra mig gott och ge mig möjlighet att komma ut.
 
Jag har hittills hunnit avverka fyra st rullstolar. Den fjärde är en sådan aktivrullstol som väger lite och är därmed mer lättkörd. Mina armar, handleder, händer, axlar och nacke skrek högt innan jag fick den lätta stolen. 
 
Den första varianten jag fick var en komfortrullstol. Den var hemsk! Den var stor, hade nackstöd, gick att tippa bakåt osv. När jag såg den kände jag mig ännu sjukare och jag tänkte direkt att, den där kommer jag inte att visa mig i utanför huset. Sambon frågade om han skulle köra mig runt samhället så att första turen var gjord och jag kunde sluta skämmas. Men nej! Någon tur utomhus i den rullstolen blev det aldrig! Jag vägrade. Så jag ringde ATn och sa som det var och vi bestämde att de skulle komma ut med en annan typ av rullstol. En mer standardvariant, en som jag skulle kunna köra själv. När han kom ut med den sa han att den bara var tillfällig eftersom den var alldeles för stor för mig. Han hade beställt en mindre men den skulle dröjja lite. Den mindre varianten var av samma typ, en Etac cross 5. Den mindre hade jag under några veckor men rätt snabbt kom jag fram till att en lättare variant, en aktivrullstol, var nödvändig.
 
Den rullstol jag har nu är en Panthera U2. Den är helt underbar att köra i jämförelse med cross 5, jag känner mig fri och kommer nu in och ut ur huset på egen hand. Är de fint väder så kan jag sätta mig ute en stund om jag vill. Även om den känns rätt så ska jag få komma till hjälpmedelscentralen den 12/5-16. Då ska jag prova olika modeller och rullstolar. Jag hoppas såklart att vi kommer fram till att den rullen jag har nu passar perfekt! Då slipper jag vänta på en ny.. igen... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0