Återbesöket på ortopeden

I tisdags var jag på återbesök på ortopeden, efter 1 vecka med gips. Jag visste att tummen skulle röntgas och att det skulle göras en ny klinisk bedömning. I min hjärna förväntade jag mig då att det skulle tas nya röntgenbilder naturligtvis, men också att man skulle ta bort gipset för att undersöka stabiliteten i leden och bedöma ifall operation ändå är nödvändig. 
 
Redan när klockan var halv 8 var jag på röntgen. Därför fick jag göra röntgen före utsatt tid, de hade dock lite problem med att få bra bilder pga gipset så de fick ta om bilderna några gånger. När klockan var strax efter 8 var jag på ortopedmottagningen och väntade på att få träffa läkaren. Jag fick vänta en stund men inte allt för länge ändå. När läkaren kom tog de max 2 minuter innan han gick igen. Han gjorde ingen som helst undersökning utan sa enbart att röntgenbilderna såg bra ut för tummen låg bra i gipset, att jag skulle på nytt återbesök om 2 veckor och då skulle gipset tas bort samt så sa han att han inte ville röra gipset nu då risken är att tummen åker ur läge igen. Detta gjorde mig så sjukt besviken och ifrågasättande. Hur kan de som inte ens undersökt tummen besluta att jag inte behöver operation? Jag är bara så rädd för att jag inte kommer att få tillbaka full funktion i min tumme, jag är rädd och orolig för att de ger mig men för livet. Allt hänger på om de som inte undersökt mig fattat rätt beslut i att inte operera eller inte. 
 
Den enda som undersökt tummen ordentligt och som testat stabiliteten är läkaren på akuten och hans beslut tillsammans med överläkaren utifrån det var att akut operation var nödvändig.
 
Så vad gör man nu? De har varit väldigt mycket tankar fram och tillbaka. Ska jag kontakta ortopedmottagningen och be att få återbesök till läkaren som träffade mig på akuten, få en second opinion någon annanstans. Jag har övervägt att bekosta ett besök hos en privat vårdgivare och jag ringde ner till handkirurgen på Sahlgrenska som inte kunde ge annat råd än att kontakta ortopedmottagningen igen. Helt ärligt vet jag ännu inte vad jag ska göra riktigt.. Tänk om jag väljer att inte göra någonting utan bara väntar på återbesöket och att det sedan visar sig att de inte blir bra och att jag då tvingas genomgå en betydligt större och mer komplicerad operation. De är inte en självklarhet vad som är rätt eller fel... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0