När kroppen inte vill samarbeta

Förra 8 dagar sen var jag åter igen illa ute, jag ramlade för tredje gången, eller är de fjärde? Jag stod upp när jag var ensam hemma och utan hjälpmedel, jag vill bara att de ska gå framåt och att jag får se framsteg. Tyvärr har jag ni insett att alla mina försöka att skynda framåt istället har gjort att jag tagit steg bakåt..

Den här gången var det inte huvudet som tog smällen vilket är tur, men min vänstra tumme å andra sidan blev inte speciellt nöjd med att niten föll på honom.. Jag ramlade bakåt och tog emot mig med vänster hand och tummen tog mest stryk. Den luxerade och pekade i en hemsk vinkel samtidigt som jag hade riktigt ont.. Så jag drog tillbaka den själv genom att dra tummen utåt och "putta" i handflatan. De kraschade och small till när den kom på plats och sedan lindade jag den.

På tisdag när jag var på VC i annat ärende kollade läkaren lite snabbt på tummen, slängde mitt bangade med orden att den inte gjorde något nytta utan jag behövde en ortos. Så hon bad mig åka till en arbetsterapeut (AT) för att få detta. Väl hos ATn undersökte hon leden och tyckte den var instabil och behövde bedömas av en handspeciallist. Så hon tyckte jag skulle ringa 1177 höra vad de tycker och de i sin tur hänvisar mig då till ortopedakuten. Så på ortopedakuten blir jag sittande mellan 12-20. De röntgade och såg att leden låg fel men när de skulle dra rätt den efter att först ha bedövat hördes inget knak. Så fort han släppte leden åkte den tillbaka i ett felaktigt läge så därför ville han "lysa" leden och se hur den beter sig dvs enkelt sagt kolla i en live röntgen. Efter han gjort de gick han iväg för att överläggga med en kollega och när han kommer tillbaka släppte han bomben. Jag skulle gipsas i väntan på operation, som han dessutom trodde skulle bli av under veckan.. Jag trodde han skämtade!!Han kunde inte ge någon tid utan de skulle höra av sig. Jag hade sån ångest med tanke på hur min senaste operation gick och jag var så chockad eftersom jag inte trodde de var så illa.

Men onsdagen och halva torsdagen gick och ingen hörde av sig. Så jag ringde ortopedmottagningen och då kommer nästa smäll. På onsdagen hade de beslutat att jag skulle komma på återbesök om en vecka, då skulle ny röntgen och bedömning göras. Kl 8 kommande tisdag skulle jag vara på röntgen och sedan skulle jag till ortopedmottagningen för bedömning. Detta hade de alltså bestämt utan att höra av sig och informera mig. Tänk om jag inte hade ringt, hur skulle jag då veta?

Så imorgon kl 8 ska jag vara på röntgen, vet inte ens vilken typ av röntgen de blir.. Sen efter den nya bedömningen får vi se om de blir nytt gips och operation, bara nytt gips eller inget av alternativen. Önska mig lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0