Koagulationsutredningen

När jag fick mina proppar i benet och lungorna funderade läkarna mycket kring varför jag som är så ung har drabbats av proppar. Man misstänkte malignitet och en sådan utredning pågår, man började även fundera kring om det fanns någon bakomliggande koagulationsrubbning. Därför startade man även en koagulationsutredning, vilket egentligen bara är blodprov.
 
Förra tisdagen så kom då äntligen resultatet från koagulationsutredningen, det finns inskrivet i journalen och jag har läst anteckningen via mina vårdkontakter. I svaret säger man att man har sett avvikande resultat. Än har dock ingen kontaktat mig från sjukvården för att förklara vad det egentligen innebär eller hur man går vidare. Det man har sett som är avvikande är att APT-tiden är förlängd, detta kan vara förenligt med Lupus antikoagulans som man därmed inte kan utesluta. Det är alltså det som man misstänker att jag kan ha. Enligt internationella riktlinjer gällande Lupus antikoagulans så ska ett bekräftande prov tas tidigast efter 12 veckor, det är dock inte genomförbart om jag fortfarande behandlas med Fragmin eller Waran. 
 
Jag har försökt läsa på internet vad det avviankde resultatet innebär, men än så länge har jag inte riktigt förstått. Jag frågade min kompis som är AT-läkare men fick inget tydligt svar därifrån. Hennes åsikt var att resultatet från utredningen kan vara felaktiga och helt värdelösa. Detta till följd av att man inte kan säkerställa om koagulationsprovet togs före eller efter att man börjat behndla mig med Xeralto. Det står nämligen att man satte in mig på Xeralto efter att man konstaterat DVT via ultraljud, samma dag togs koagulationsprovet. Det vi misstänker är att man gjorde ultraljud som bekräftade DVT, satte in behandling och sedan togs provet. Då kan tyvärr resultatet vara helt värdelöst!
 
Så jag får väl se ifall de hör av sig ifrån sjukhuset eller om jag tvingas ligga på själv. För om jag har någon koagulationsrubbning så vill jag veta det, jag vill inte drabbas av fler blodproppar i framtiden!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0