Rullstolsolycka och sprickor i revbenen

Förra söndagen grävde jag och sambon upp 3 buskar som vi haft framför entrén. När vi nästan var klara och sambon hade luckrat upp jorden satt jag och rensade bort onödigt stora pinnar som låg kvar i jorden. Våran uppfart till huset ligger i en lutning och det var där buskarna fanns. Så när jag lutade mig åt sidan på rullstolen för att nå en pinne så blev det för mycket vikt åt ett håll, detta tillsammans med lutningen gjorde att jag helt enkelt tippade omkull med rullstolen. Jag hamnade rakt ner i jorden. Tur i oturen missade jag med någon cm att slå huvudet i en kantsten.
 
Till en början, när sambon hade hjälpt mig upp i rullstolen igen kände jag inga smärtor någonstans. Men när adrenalinet släppt så kunde jag bara konstatera att mina sköra kropp definitivt fått en ordentlig smäll.Jag hade ont i höger hand, den som jag inte har gips på. Det gjorde ont i revbenen och buken på höger sida och i höger axel och skuldra. Dagarna efter så blev smärtorna i revbenen, handen och buken mer och mer påtagliga. På torsdagen kände jag att jag behövde råd så jag ringde 1177 som inte sa mycket mer än att eftersom det gått 4 dagar var det inte akut och jag skulle ringa min VC istället. Om de inte var så att jag hade väldigt ont i magen för då skulle jag såklart åka till akuten.
 
Jag ringde min VC och där sa de inte mycket mer än att en läkare borde kolla mig, när de såg att jag hade en tid till min läkare dagen efter så sa de att jag kunde ta upp det då. Tyvärr så var det besöket egentligen till för att diskutera sjukskrivningen så redan innan jag åkte till besöket visste jag att det skulle bli tight om tid och att besöket inte skulle bli speciellt bra. Av tidigare erfarenhet vet jag att när det blir stressigt är inte min läkare alls lika bra som annars.
 
Hon undersökte handen och sa att jag inte hade någon fraktur. Men benet os pisiform eller nått sånt hade fått en smäll, det benet ligger fritt och hålls fast av ligament. Så hon förklarade det som att jag hade fått en stukning där men att det skulle gå över av sig själv. Hon undersökte också revbenen och kunde utan röntgen konstatera att jag har fått sprickor fram- och baktill på ett eller flera revben. Långt ifrån smärtfritt kan jag berätta för er. Vad gäller buken så gjorde hon inte ens en undersökning, trots att den är svullen och man skulle kunna tro att jag är i 5 graviditetsmånden. Det enda hon sa var: - någon leverruptur har du inte. Nä de trodde jag ju inte heller... Vi får se hur länge jag har ont överallt och om buken blir mindre igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0