Ryggskott

Jag fick, som jag skrev i förra inlägget, åter besöka akutmottagningen för inte mer än 1,5 vecka sen. Jag hade då gjort ett dumt lyft av en tung väska, satt framåtlutad i rullstolen samtidigt som jag gjorde en vridning i ryggen åt vänster och lyfter helt fel. 
 
Det smäller till i ryggen och jag får ischias i bägge benen, jag har ju haft det länge i höger ben men nu var alltså även vänster ben drabbat. Allt eftersom upptäckte jag att både motorik och sensorik var påverkad även i vänster ben, jag kunde inte vinkla upp foten eller böja stortån uppåt. Samt att känseln var påverkad enligt dermatom för påverkan vid L5-S1. Jag hade riktigt ont och fick problem med att kissa. Jag sökte akut men blev hemskickad med smärtstillande. Dagen efter var jag dock tvungen att söka på nytt eftersom jag inte kunnat kissa alls på 18h. Jag är faktiskt imponerad över hur snabbt jag fick komma in. Jag blev inlagd på ortopedavdelningen och jag fick KAD eftersom jag inte kunde kissa. Det skulle dock visa sig att jag blev kvar där i 4 dagar.
 
Anledningen till att jag blev kvar så pass länge var att röntgen vägrade att utföra en akut MR som läkarna begärt. Har läst i mina journaler att man till och med satt i samtal med röntgenläkaren men han vägrade gå med på att röntga mig. Motiveringen var att: -"det syntes ingenting sist". Här hade jag alltså fått en ny skada och röntgenläkaren vägrade röntga mig eftersom man inte sett något diskbråck sist..
 
Tillslut lyckades man dock få igenom remissen för en MR på måndag eftermiddag. Jag hade inte fått något diskbråck men ett ryggskott med påverkan på nerver i vänster ben. Skönt att få det kontrollerat så att man vet att man inte riskerar att förvärra något. Jag måste erkänna att jag varit väldigt nere och ledsen eftersom att mitt bra ben, det vänstra, nu också var påverkat. Jag kände att jag inte orkar mer bakslag, speciellt inte nu efter att det äntligen vänt och kurvan gick uppåt. Som tur är har jag blivit bättre och jag tror att diagnosen ryggskott kanske var rätt denna gång. 
 
Till råga på allt så fick jag en delvis kollapsad lunga under tiden jag var inlagd. Jag hade kännt mig tung i andnignen under natten och jag påtalade detta på morgonen. Då drogs hela styrkan igång, det togs akut EKG, medicinläkaren kallades upp, POX och blodtryck mättes och man beställde en akut röntgen av bröstkorgen/lungorna eftersom man misstänkte en ny propp i lungorna. EKG:t såg bra ut förutom att jag hade 160 i puls. Blodtrycket var högt, 159/110 och syresättningen var något låg. Jag fick syrgas på näsan för att underlätta syresättningen. Efter röntgen fortsatte man att ta täta kontroller av POX och blodtryck för att se att jag inte försämras. Jag fick sedan höra av sjuksköterskan att det åtminstone inte var någon ny LE.
 
Senare framåt kvällen så kom något som kallas MIG-teamet, det är tydligen ett team som kontaktas när man har patienter som försämras och man överväger om de ska flyttas/riskerar att behöva flyttas till IVA istället. Läkaren där tog nya kontroller och jag mådde då bättre än tidigare under dagen så syresättningen var okej även om blodtrycket och pulsen var fortsatt förhöjda. Läkaren berättade att min vänstra lunga hade kollapsat, fast inte hela lungan utan en del av den. Man hade sett detta på den röntgen jag gjorde och jag skulle därför göra lungträning genom att blåsa ett redskap som använder sig av PEP, detta skulle göras 10ggr varje timme under vaken tid. På detta sätt skulle jag blåsa upp lungan igen på egen hand. Eftersom att jag var bättre vid deras ankomst än jag varit tidigare så konstaterade man att jag inte behövde flyttas och inget återbesök planerades från MIG-teamet utan personalen på ortopedavdelningen uppmanades kontakta dem igen om läget försämrades. Man valde också att sätta in Metoprolol 25mg för att försöka dämpa min hjärtklappning, i samband med att frekvensen gick ned upplevde jag också att andningen kändes något lättare. Jag är nu alltså insatt på både Metoprolol och Atenolol men där den ena ska verka för lägre puls och den andra för lägre blodtryck.
 
Först efter 20:e juli ska jag iväg till VC för att ta bort katetern och kontrollera puls och blodtryck på nytt. Jag hoppas jag kan klara mig med RIK då åtminstone och att blodtrycket och pulsen har stabiliserat sig på en lägre nivå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0