Steloperation

För 1 vecka sedan, den 24 oktober, stelopererade jag min vänstra tumme. Det var på tiden med tanke på att det var över 1 år sen jag skadade mig. Operationen var lyckad enligt handkirurgen och den här gången gick sövningen bra. Tidigast om 7 veckor när gipset ska tas bort vet man med säkerhet att resultatet blir lyckat.

Innan operationen kunde påbörjas behövde vi invänta provsvar för PK-värdet. Det gav narkosen och sköterskorna tid att prata med mig ordentligt och bli informerade om vad EDS är. Narkosen berättade också att man planerade att inte söva mig direkt utan att lägga en nervblockad istället, om jag ändå sedan tycker det känns för obehagligt söver man mig då.

Narkosläkaren tittade med ultraljud var nervblockade skulle läggas, precis omkring halspulsådern ligger nerverna som skulle bedövas. Jag fick veta att det skulle ta ca 15 min innan bedövningen skulle ha full effekt, När 15 min gått hade inget hänt, jag sa till och uppmanades att göra olika rörelser. Blockaden fungerade inte alls och man beslutade att söva mig direkt istället. Förvåningen hos narkosen var påtaglig, han hade aldrig varit med om detta tidigare.

Så nu har jag 2 stänger och en metalltråd i min vänstra tumme. Har fortfarande väldigt ont men är glad att det är gjort nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0