Läkarbesök, utredning del 1

Idag var det då dags för läkarbesöket (Läs om hur jag fick tid i inlägget: Vårdcentralen). Det som jag väntat på med både förväntan och skräck. Jag var inte i god tid och när jag kom fram var det 2st i kö före mig för att anmäla ankomst och betala. Lagom stressad var jag när jag fick vänta på min tur. Jag betalade mig och fick sedan sätta mig i ett väntrum. Det han nog säkert gå över 5 minuter innan läkaren hämtade mig, så jag hade inte behövt vara så stressad. När jag kommer in på rummet sätter jag mig i en stol och läkaren frågar ganska direkt (L=läkare, J=jag):
 
L:Hur är det med dig?
J: Ja, de är väl lite si sådär.
L: Okej, hur har du det med magen?
J: Det är bättre, stabilare nu i alla fall.
L: Okej, vad äter du för mediciner nu? Vad får du för behandling
J: Jag tar bara loperamid nu.
L: Mot diarréerna ja, men ingen asacol eller liknande mot din Chrons?
J: Nej, jag fick ju aldrig någon diagnos på mina mag-/tarmbesvär. Man sa väl i princip att det nog var IBS så därför fick jag loperamid.
L: Nej, IBS det accepterar inte jag. Inte med tanke på hur du hade det och hur din tarm såg ut. Jag trodde du hade fått Chronsdiagnos. 
J: Man hittade aldrig något på biopsierna så därför kunde man inte diagnosticera Chrons. Man sa till mig att äta loperamid och att det kanske kunde vara IBS.
L: Men du vet väl att du alltid kan ringa till din gastromottagning om du får mer besvär.
J: Ja så sa dom ju naturligtvis, men ingen uppföljning eller något.
L: Nej okej, men IBS accepterar jag inte. Nu hade du fått ledbesvär också, det brukar man kunna få om man har Crohns. (Sedan berättade hon för mig att autoimmuna sjukdomar oftast inte kommer ensamma, utan har man en så är risken större att man får fler m.m.). Vilka leder är det du har ont i?
J: Jag har ont i händer, fingrar, fotleder, höfter, rygg m.m. (Hon börjar klämma och känna på mina handleder) Sedan är jag väldigt överrörlig i lederna och har läst mycket om Ehlers Danlos syndrom. 
L: Men EDS har du inte! Överrörlig kan man vara även om man inte är sjuk. Du är varm över den högra handleden känn själv. (Jag känner och visst stämmer det, det gör också ont när hon klämmer över leden) Där har du definitivt en inflammation och det får man inte vid EDS.
 
Här tappar jag hoppet lite men jag ger mig inte och fortsätter prata om symptom som jag har som stämmer med EDS. Läkaren fortsätter med att känna på knän och fotleder, bägge fotlederna är varma så hon säger att där har jag också inflammation. Sedan undersöker hon höften och konstaterar att smärtan där kommer nog från ledband/muskler. Hon hittade en punkt i ländryggen (SI-leden) på höger sidan som gjorde riktigt ont så där har jag förmodligen också en inflammation.
 
(Vi pratade lite mer om släktdrag m.m. men jag orkar inte skriva allt)
 
Eftersom jag fortsatte prata om EDS och symptom som stämmer överens så började hon undersöka min överrörlighet och visst höll hon med om att jag är överrörlig. Sedan gick hon in på socialstyrelsen och läst om symptom och jag flikade in om vilka som stämmer. Visst höll hon med om att mycket stämmer. Lämnade några lappar till henne med symptom som jag har, det uppskattade hon. Hon beställde lite prover som jag fick lämna innan jag gick och skulle skicka en remiss till reumatologen (Hon flikade in med att hon hoppades på att inte få tillbaka remissen vilket brukar hända).
 
Skulle det kunna vara något reumatiskt jag har? Inflammationerna kan ju bero på det och med tanke på mina inflammationer i tarmen så är det inte helt omöjligt. Men jag tycker så mycket stämmer med EDS.
 
Så nu är det bara invänta en kallelse till reumatologen.
 
Här sitter jag nu med extrem benvärk ("växtvärk") så att jag knappt vill/kan gå, har ont i lederna och ska strax försöka sova. Får ta en Alvedon innan jag lägger mig.  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0